Johanna Jellici – voice, synth&electronic soundscapes, text
Jochen Baldes – tenor-, sopranosaxophone, bassclarinet, composition
Franz Hellmüller – guitar
André Buser – e-bass
Tobias Hunziker – drums

 

Johanna Jellici 
wuchs in Brüssel, Berlin und Barcelona auf, schloss ihr Literaturwissenschaftsstudium in Tübingen ab und ging mit einem Stipendium für zwei Jahre nach San Francisco und Tokyo. Nach ihrer Rückkehr nach Europa studierte sie in Leipzig Gesang und elektroakustische Komposition und lebt seit 2002 in Zürich.

Johanna Jellici Gig
Klanginstallationen und Live-Elektronische Performances unter anderem im Architekturmuseum Frankfurt am Main, auf der Internationalen Automobil Ausstellung Frankfurt/Main für BMW, beim Internationalen Klangkunstfestival Erlangen, im Zürcher Club Tonimolkerei, bei Modenschauen von A-K-R-I-S und im Ulmer Museum/Kunsthalle Weishaupt. Werkschauen in der Audiophonen Galerie t-u-b-e, München und im Wiener Kunstverein Alte Schmiede.

2005 bekommt Johanna Jellici den Elektronikpreis des Musikforums Viktringen, Österreich für ihre elektroakustische Komposition “Tertium Datur” für 8kanal Tonband, Cello und live Elektronik. Als Sängerin bildete sie sich neben dem Studium zusätzlich bei Maria Joao und Lauren Newton weiter  und erweiterte ihr Stimmrepertoire auch im Bereich der zeitgenössischen Klassik.

Sie stand mit Nina Hagen und der Bigband des Hessischen Rundfunks auf der Bühne und war Solistin für improvisierte und neue Musik in Kompositionen von Gerhard Stäbler, Thomas Christoph Heyde und Thomas Kessler. Zusammenarbeit mit dem Dirigenten Titus Engel.

Johanna Jellici war Dozentin für Elektroakustische Komposition an der Universität für Musik und Darstellende Kunst, Wien. Seit 2002 lebt und arbeitet Johanna Jellici als freischaffende Sängerin, Installationskünstlerin und Gesangspädagogin in Zürich.

Johanna Jellici grew up in Brussels, Berlin and Barcelona. In Tübingen she completed her Magister degree in Literature Studies at the Eberhard-Karls University and went to San Francisco for a year on an scholarship. After a sixmonth stay in Tokyo she came back to Europe and started studying Voice, Electroacoustic Composition and Music Pedagogy at the Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy. After completing her degrees, she went to Zurich. Jellici’s sound installations and live-electronic performances have been in the Architecture Museum in Frankfurt am Main, at the International Automobile Exhibition Frankfurt/Main for BMW, at the Internationales Klangkunstfestival Erlangen, in the Zürcher Club Tonimolkerei, at fashion shows from A-K-R-I-S and in the Ulm Museum/Kunsthalle Weishaupt. This was followed by showcases in the Audiophonen Galerie t-u-b-e, Munich and in the Vienna Kunstverein Alte Schmiede. In 2005 Johanna Jellici received the Electronics Prize of the Musikforum Viktringen, Austria for her electroakoustic composition “Tertium Datur” for 8 channel tape, live cello and live electronic. As a singer she joined Nina Hagen and the Bigband of the Hessischer Rundfunk on stage in the program “Diva and Movie” and has been a solist for improvised and new music in compositions by Ekehard Rödger, Gerhard Stäbler and Thomas Christoph Heyde. CD production as a solist at the Dresden Tage für Neue Musik and with the Leipzig Bigband in the Gewandhaus, Leipzig. Diverse productions contemporary music composer Thomas C. Heyde. Johanna Jellici has taught Electroacoustic Composition at the Universität für Musik und Darstellende Kunst, Vienna at the Institute for Composition and Electroacoustic, where she substituted for the department head Prof. Dieter Kaufmann. In Leipzig she was in charge of the recording studio for the Department for Medienkunst at the Hochschule für Grafik und Buchkunst. Since 2002 Johanna Jellici has been living in Zurich and working as a freelance singer, installation artist and vocal pedagogue.
www.johannajellici.com

 

Jochen Baldes
wuchs in Zürich auf. Er war zuerst als Kunstmaler und Bildhauer  tätig und nahm an verschiedenen Einzel- und Gruppenausstellungen teil. 1988 erhielt er den Werkbeitrag des Kanton Zürich.

jochen baldes-29Danach Studium mit Diplom an der Swiss Jazz School in Bern. Weiterbildende Workshops bei Rick Margitza, Ray Anderson, Mark Turner, Cedar Walton, Wynton Marsalis, Billy Higgins, Tom Harrell, Kenny Werner.

Auftritte im In- und Ausland u. a. an den Jazzfestivals Montreux, Willisau, Schaffhausen, Terneusen NL, Grahamstown und Splashy Fenn SA. Tourneen und Konzerte in der Schweiz, Italien, Holland, Deutschland, Österreich, Frankreich, Kuba, Russland und Südafrika. Verschiedenste CD-Produktionen als Bandleader, Sideman und Freelancemusiker. Radio- und Fernsehauftritte im Bereich Jazz und Rock.

Lange Jahre Vorstandsmitglied, als Vertreter der Musikergemeinschaft, im Jazzclub Moods in Zürich.

Zusammenarbeit mit dem Schriftsteller Uwe Timm anlässlich der Veröffentlichung seines Romans «Rot», sowie den Musikern: Andy Brugger, Christoph Stiefel, Nat Su, Martin Streule, Chris Wiesendanger, Dominik Burkhalter, Matthias Spillman, Christoph Baumann, Michael Gassmann, Nik Bärtsch, Robbie Jansen, Patrice Moret, u.v.a. Bandleader der Formationen  «Jochen Baldes Subnoder»  und «Kobal» mit denen er fünf CD’s veröffentlichte.

Jochen Baldes plays tenor and soprano saxophone, clarinet and flute. Artistically active as a freelance painter and sculptor since the age of eighteen with various individual and group exhibitions. Received the Werkbeitrag of the Zurich canton in 1988. Began playing saxophone in 1986, lessons from Nat Su, Omri Ziegele and Andy Scherrer. 1995 Diplom degree at the Swiss Jazz School in Bern under Andy Scherrer, Joe Haider, Bert Joris, Frank Sikora. Furthering education workshops with Rick Margitza, Ray Anderson, Mark Turner, Cedar Walton, Wynton Marsalis, Billy Higgins, Tom Harrell, Kenny Werner. Performances in his own country and abroad at Jazzfestivals Montreux, Willisau, Schaffhausen, Terneusen NL, Grahamstown SA and Splashy Fenn SA among others. Tours and concerts in Switzerland, Italy, Holland, Germany, Austria, France, Cuba and South Africa, Russia.Various CD productions as band leader, side man and freelance musician with many diverse bands such as Andy Brugger’ Diet Bang, Zurich Jazz Orchestra, Martin Streule Jazz Orchestra, Adrian Frey Septett, Herbie Kopf’tett, Chris Wiesendanger. Over 10 years of intense musical activity with the Zurich band in the scene «jean et les peugeot». Radio and TV appearances in the areas of jazz and rock. Collaboration with the author Uwe Timm on the occasion of the publication of his novel «Rot». Bandleader of the group «Jochen Baldes Subnoder» with Adrian Frey, Herbie Kopf and Kaspar Rast since 1997. The CD «Niniland» from Brambus Records came out in 1999. In 2000 the constellation of the band changed to Adrian Frey, Christoph Sprenger and Elmar Frey. In 2003 the CD «Osmotic Jazz» was released by YVP Records. The CD «The Moholo Songs» was recorded in January 2006 and launched in the series «Next Generation» by «Double Moon Records» in collaboration with the jazz magazine «Jazzthing» in the spring of 2007. The launch was followed by a tour through Germany and Switzerland with over 30 concerts. In 2011 the lineup of the band was changed again with the new members Franz Hellmüller (g), Thomas Bauser (p), Raffaele Bossard (b) und Michi Stulz (dr); the newest CD «Here» was recorded at Studio Hard at the beginning of 2012 and coproduced by SRF 2. The CD was released by «Double Moon Records» in October 2013. In 2014 concerts in Switzerland, Germany and Austria follow. Was 7 years board member of Jazzclub Moods in Zurich as representative of the musical community.
www.jochenbaldes.ch

 

Franz Hellmüller
2003  Diplom mit Auszeichnung an der Musikhochschule Luzern.

2002 Teilnahme am IASJ Meeting. Preisträger Axelle und Max Koch Stiftung und der Otto Pfeiffer Stiftung. Aktuelle Bands: Hellmüller Trio, Hellmüller Sisera Renold, Jochen Baldes Subnoder, Authentic Light Orchestra, BHS Organ Trio, Galeone, Kapelle Kessler, Murmullo, Jellici/Baldes’ Soundfields

_MG_7152 KopieZusammenarbeit u.a. mit Christy Doran, Christoph Baumann, Hämi Hämmerli, Stefan Aeby, Patrice Moret, Norbert Pfammatter, John Voirol, Nat Su, André Pousaz, Tobias Preisig, Christoph Irniger, Michi Stulz, Lisette Spinnler, Tony Renold, Luca Sisera, Patrick Sommer, Marcel Papaux, Jean-Luc Danna, Giovanni Falzone, Valeri Tolstov, Andi Pupato, Bänz Oester, Samuel Rohrer, David Sagamoyants, Veronika Stalder, Evgeny Lebedev, German Mamaev, Martin Streule, Maria Schneider, Marc Stucki, Carles Peris

Festivals und Clubkonzerte in der Schweiz, in Deutschland, Frankreich, Polen, Litauen, Finnland, Österreich, Montenegro, Italien, Russland, Belgien, Ukraine, Armenien.

Franz Hellmüller studied at the American School of Modern Music in Paris, followed by a Diploma at the Lucerne School of Music and was a fellow of the International Association of Schools of Jazz in 2002 in Helsinki under Dave Liebman. He received the Axelle and Max Koch Prize as well as the Prize of the Pfeifer Foundation and was nominated for the Preis der deutschen Schallplattenkritik in 2014 and for the BMW Jazz Welt Award in 2015. In addition to many concerts in Switzerland he already played in Germany, France, Poland, Lithuania, Finland, Austria, Montenegro, Russia and Italy, Ukraine, Armenia.
www.hellmuller.com

 

André Buser
Nach seinem Abschluss 1994 an der Jazz&Rock Schule in Freiburg (DE) hat er sich vor allem in der Latin-Szene einen Namen gemacht.

Er ist musikalischer Leiter der 14-köpfigen Salsaband PICASON, mit der er drei Alben veröffentlicht hat. Dabei arbeitet er mit internationalen Korriphäen wie Juan Munguia, Amik Guerra oder Ernesto Manuitt zusammen.

_MG_7117 KopieSeine Experimentierfreude und seinen „Groove“ konnte er u.a. mit Andy Brugger’s DIET BANG oder Kaspar Ewalds „Exorbitantem Kabinett“ KEEK unter Beweis stellen; er ist aktuell Bassist bei Jochen Baldes‘ und Johanna Jellici’s Soundfields (CD: „invisible door“). Auch in der World Music- und Pop-Szene (Eric Wainaina, Nubya, Nilsa, Levin Deger, Neighborship, Ago Totaro, Vic Vergeat u.a.) ist sein Bassspiel gefragt, und er ist in Crossover-Projekte mit zeitgenössischer E-Musik involviert (Etienne Abelin’s Matteis Project).

Seine Erstlings-CD „AVALANCHES“ stellt als reines Bass-Solo-Album eine Besonderheit in der CH-Musiklandschaft dar. André Buser unterrichtet E-Bass, Ensemble und Theorie an der Musikakademie Basel und an der Fachhochschule Nordwestschweiz Abteilung Jazz. Er ist ausserdem als Arrangeur und Produzent tätig. Konzerte und Tourneen in  Ägypten, Brasilien, Deutschland, England, Frankreich, Holland, Italien, Österreich, Polen, Südafrika.

André Buser is one of the most distinguished and versatile bassists on the Swiss professional scene. After getting his degree from Jazz&Rock Schule in Freiburg (Germany) and further lessons with Heiri Känzig (Zurich) and Oscar Stagnaro (New York), (Workshops with: N.H.Ø. Pedersen, Alain Caron, Ray Anderson, Larry Grenadier, etc.) hemade a name for himself mainly in the Latin scene. He is the musical head of the 14 member salsa band PICASON, with which he has released three albums. This included collaboration with such international idols as Juan Munguia, Julio Barretto, Amik Guerra, Tomas “El Panga” Ramos and Ernesto Manuitt. He has demonstrated his love of experimentation and groove-accentuated playing with Andy Brugger’s Diet Bang or Kaspar Ewald’s “Exorbitantem Kabinett” KEEK, among others. He has shared the stage with Lisette Spinnler, Lars Lindvall, André Kunz, Christy Doran, Jojo Mayer and toured Germany, England, the Netherlands, France, Italy, Austria, Egypt, Brazil, and South Africa. His bass playing is also in demand in the world music and pop scene (Eric Wainaina, Nubya, Levin Deger, Beat Escher, Robbie Jansen, Ago Totaro, Vic Vergeat, Peter Wagner), and he is involved in crossover projects with contemporary e-music (Etienne Abelin’s Matteis project). He has performed at Montreux Jazzfestival, Paléo Festival Nyon, AVO-Session Basel, Off-Beat-Jazzfestival Basel, Grahamstown Jazzfestival (SA), Splashy Fen/Durban (SA) The delicate side of his playing is shown to advantage in eg. the quartet with flutist Günter Wehinger and guitarist Julio Azcano or in the duet with vibraphonist Urs Wiesner. His first CD “AVALANCHES”, an album made up purely of bass solos, is an anomaly on the Swiss music landscape. André Buser teaches electric bass, Ensemble and Theory at the Musikakademie Basel and the achhochschule Nordwestschweiz Jazz Department. He is also active as an arranger and producer.
www.andrebuser.com

 

Tobias Hunziker
studierte Schlagzeug  an  der Jazzschule Luzern  bei Fabian Kuratli,  Marc Halbheer, Norbert Pfammatter und Pierre Favre.
Er bekam 2002 den Förderpreis der Fridel-Wald-Stiftung.

_MG_7224 KopieZusammenarbeit mit: Christoph Grab’s Siencefiction Theater, Alina Amuri, Kolsimcha, Cowboys from Hell, Nik Bärtsch, Kaspar Rast, Malcolm Braff, Bänz Oester, Patrice Moret, Erik Truffaz, Joe Lovano, Norbert Pfammatter, Greg Osby, Don Li, Tobias Preisig, Stefan Rusconi, ,Colin Vallon, Harald Härter, Daniel Humair. Akutelle Bands: Jellici/Baldes’ Soundfields, Kettenfett, Flava Sauce.

www.tobiashunziker.ch